Druga edycja Kursu Leczenia Bólu PTMR wystartowała!
Informujemy, że w limit miejsc w drugiej edycji Kursu został wyczerpany. W tej edycji zostanie przeszkolonych 100 osób. Przez wzgląd na duże zainteresowanie, o udziale decydowała kolejność zgłoszeń w pre-zapisach.
Prosimy jednak o nie zrażanie się i serdecznie zapraszamy do pozostawienia maila osoby zainteresowane – III edycja Kursu Leczenia Bólu PTMR rusza już w lutym 2022 roku!
Jeśli chcesz wziąć udział w kolejnych edycjach Kursu, kliknij w poniższy link.
Zapraszamy!
Naszym zadaniem jest dostarczenie Państwu, lekarzom rodzinnym, wiedzy w zakresie leczenia bólu, w tym w szczególności w zakresie stosowania leków opioidowych.
Sekcja Opieki Wspierającej i Leczenia Bólu PTMR, wspólnie z zaproszonymi specjalistami w zakresie leczenia bólu, przygotowała Kurs leczenia bólu dla lekarzy rodzinnych. Kompleksowo obejmuje on podstawowe zagadnienia związane z rozpoznawaniem i leczeniem bólu ostrego i przewlekłego w gabinecie lekarza rodzinnego. Stanowi podstawę niezbędną do przeprowadzenia skutecznej i prawidłowo dobranej interwencji medycznej.
Kurs jest dla uczestników bezpłatny dzięki współpracy z partnerem, firmą GL Pharma.
Zaproszenie od Prezes PTMR:
Film informacyjny o kursie:
Leczysz pacjentów
z bólem ostrym?
Prowadzisz leczenie
chorych onkologicznie?
Masz praktyczne
wątpliwości?
Ból jest zjawiskiem uniwersalnym. Zarówno ostry, jak i przewlekły jest powodem zgłaszania się pacjentów do gabinetu lekarza rodzinnego. Zadaniem lekarza jest w tym wypadku skuteczna interwencja. Kurs pozwala lekarzom poprawić ich umiejętności w zakresie rozpoznawania i diagnozowania bólu, prowadzenia jego kontroli. Wreszcie daje praktyczne wskazówki i narzędzia w zakresie jego leczenia. Wszystko to z uwzględnieniem aktualnej wiedzy medycznej i bezpieczeństwa pacjenta.
Każdy moduł obejmuje materiały video (krótkie), podzielone materiałami edukacyjnymi w formie pisemnej, przykładami (case study + pytania ankietowe), a kończy się testem. Ukończenie modułu daje możliwość uzyskania dostępu do kolejnej części kursu. Uczestnicy otrzymają dostęp do dodatkowych przygotowanych materiałów.
1
Przekazujemy praktyczną wiedzę!
2
Wspieramy proces uczenia się w czasie kursu.
3
Stawiamy na kontakt z innymi uczestnikami kursu.
Plan kursu:
- Wstęp, powitanie uczestników kursu.
- Ból ostry i przewlekły. Aspekty praktyczne w POZ:
- Diagnostyka i leczenie bólu ostrego i przewlekłego – dr n. med. Anna Błażucka
- Ocena bólu w gabinecie lekarza rodzinnego. Drabina analgetyczna (od paracetamolu po leki opioidowe) – lek. Agnieszka Matusiak-Jońska
- Zastosowanie NLPZ w gabinecie lekarza rodzinnego:
- NLPZ w gabinecie POZ – ogólne zasady stosowania – dr hab. n. med. Jarosław Woroń
- Dobór NLPZ na wybranych przykładach – dr hab. n. med. Jarosław Woroń
- Ostry ból krzyża. Postępowanie przeciwbólowe (case study).
- RZS. Postępowanie przeciwbólowe (case study).
- Stosowanie leków opioidowych w warunkach POZ:
- Dopasowanie leku do bólu (podstawy) – dr hab. n. med. Małgorzata Malec-Milewska
- Wybór pierwszego leku opioidowego w POZ – dr n. med. Iwona Filipczak-Bryniarska
- Oksykodon – II szczebel drabiny – jak go wykorzystać? – lek. Katarzyna Blacharska-Krzanowska
- Buprenorfina – nadużywana czy zbyt rzadko stosowana w POZ? – lek. Katarzyna Blacharska-Krzanowska
- Morfina – zasady stosowania w praktyce lekarza rodzinnego.
- Stosowanie leków opioidowych w bólu nienowotworowym (case study)
- Ból przebijający. Definicja i postępowanie.
- Rotacja leków opioidowych w POZ. Jak to zrobić poprawnie? – dr hab. n. med. Jarosław Woroń
- Ból spowodowany nowotworem – postępowanie lekarza rodzinnego:
- Rozpoznawanie bólu i wdrażanie leczenia na wczesnym etapie rozpoznawania nowotworu – lek. Aleksander Biesiada
- Leczenie bólu nowotworowego w toku postępowania onkologicznego – lek. Katarzyna Szklener
- Ból nowotworowy u pacjentów w leczeniu paliatywnym. Podstawowa interwencja paliatywna w gabinecie lekarza rodzinnego – dr n. med. Iwona Filipczak-Bryniarska
- Ból neuropatyczny i ból trzewny – co można zrobić w podstawowej opiece zdrowotnej:
- Rozpoznawanie i wdrażanie leczenia bólu neuropatycznego – lek. Albert Jaznach
- Najczęstsze sytuacje w gabinecie POZ: neuropatia cukrzycowa, popółpaścowa (case study).
- Ból trzewny – jak prawidłowo rozpoznać i leczyć.
- Szczególne sytuacje kliniczne w gabinecie POZ:
- Ból u pacjenta pediatrycznego – podstawy – lek. Anna Kominek
- Ból u ciężarnej.
- Ból u pacjenta geriatrycznego. Leczenie bólu u pacjentów z otępieniem – dr n. med. Marzena Dubiel
- Interakcje lekowe leków przeciwbólowych (w tym opioidów) – lek. Marcin Lewicki
- Ból u pacjenta z depresją – lek. Anna Krupa
- Ból u pacjenta ze schorzeniami neurologicznymi (SM, Parkinson) (case study).
- Bóle głowy. Migrena – dr n. med. Anna Błażucka
- Leczenie bólu w COVID-19.
- ABC postępowania w leczeniu powikłań stosowania leków przeciwbólowych.
- Koanalgetyki i postępowanie towarzyszące leczeniu bólu:
- Omówienie koanalgetyków i momentu ich włączania w POZ – dr hab. n. med. Aleksandra Ciałkowska-Rysz, prof. UMed
- Stosowanie sterydów w leczeniu bólu (case study).
- Stosowanie leków rozkurczowych w bólu trzewnym i nowotworowym.
- Pomoc psychologiczna – dr Anna Ratajska
- Leczenie rehabilitacyjne.
- Współpraca z pielęgniarką paliatywną, rola pacjenta i rodziny w monitorowaniu i leczeniu bólu w domu – mgr Dorota Bogdanowicz
FAQ:
Nie utonąć w ogólnikach, skupić się na praktyce.
Kurs realizowany jest przez Sekcję Opieki Wspierającej i Leczenia Bólu Polskiego Towarzystwa Medycyny Rodzinnej, przy współpracy z zaproszonymi prelegentami.
Dzięki partnerstwu z firmą GL Pharma kurs jest dla uczestników wszystkich edycji zaplanowanych do końca czerwca 2022 roku bezpłatny!
Kurs realizowany jest w cyklach. Najbliższy planujemy na wczesną jesień 2021 (październik). Do końca czerwca 2022 roku planujemy jeszcze trzy edycje. Po uruchomieniu edycji kursu określona grupa uczestników ma 5 tygodni na jego zrealizowanie. W tym czasie dostępna jest dla nich platforma, wszystkie materiały oraz opieka merytoryczna. Uczestnicy mogą także komunikować się między sobą, komentować i zadawać pytania do materiałów.
Tak, jak najbardziej. Każdy uczestnik otrzyma punkty edukacyjne, o ile zrealizuje kurs w okresie zadanych 5 tygodni danej edycji oraz uzyska minimum 60% prawidłowych odpowiedzi w testach w toku kursu.