Przeglądy lekowe
Przegląd lekowy (MUR – medication use review) jest jednym z elementów Opieki Farmaceutycznej. Jest to świadczenie przeznaczone dla pacjentów z wielolekowością i/lub wielochorobowością mające na celu optymalizację stosowanej farmakoterapii. Przegląd lekowy obejmuje szczegółowy wywiad, identyfikację problemów lekowych pacjenta, stworzenie planu opieki farmaceutycznej oraz budowanie komunikacji na linii farmaceuta-pacjent-lekarz.
Cele przeglądu lekowego:
- pozyskanie informacji o farmakoterapii oraz ocena sposobu stosowania jej przez pacjenta
- identyfikacja nieefektywności w sposobie stosowania leków i wsparcie pacjenta w celu przestrzegania zaleceń terapeutycznych
- identyfikacja problemów lekowych:
- niepoprawna farmakoterapia
- działania niepożądane
- interakcje: lek-lek, lek-choroba, lek-żywność
- zbędne leczenie/stan nieleczony
- niska podatność pacjenta na zalecenia lekarskie
- stworzenie indywidualnego planu opieki farmaceutycznej pacjenta
- przekazanie rekomendacji farmaceutycznych pacjentowi i lekarzowi
- współpraca na linii farmaceuta-pacjent-lekarz w zakresie optymalizacji farmakoterapii
- poprawa efektywności klinicznej i kosztowej terapii
- poprawa compliance pacjenta i zmniejszenie polipragmazji
Dla kogo przegląd lekowy?
Na podstawie wyników pilotażu przeglądu lekowego w Polsce oraz z danych innych krajów przeglądy lękowe warto rozważyć w następujących grupach:
- pacjenci z wielolekowością definiowaną jaką jednoczesne pobieranie 5 i więcej leków dostępnych na receptę
- pacjenci po 65. roku życia ze współistniejącymi chorobami przewlekłymi
- pacjenci po przebytej hospitalizacji
- pacjenci stosujący leki wysokiego ryzyka (NLPZ, leki przeciwzakrzepowe, leki przeciwpłytkowe, diuretyki)
- pacjenci, u których lekarz zalecił wykonanie przeglądu lekowego
Model przeglądu lekowego:
W pilotażu przeglądu lekowego w Polsce zastosowano model trzech spotkań:
Spotkanie I:
- wyjaśnienie pacjentowi celu i zakresu udzielanego świadczenia oraz pozyskanie zgody
- wywiad z pacjentem:
-
- medyczny obejmujący schorzenia pacjenta, stopień wiedzy na temat występujących problemów zdrowotnych, ocenę udziału pacjenta w procesie leczenia (bierny/aktywny)
- terapeutyczny, czyli zebranie informacji o wszystkich stosowanych lekach (w tym dawkach, sposobie zażywania i źródłach pochodzenia preparatów), efektach terapeutycznych, stopniu zastosowania się do zaleceń lekarskich, działaniach niepożądanych
Przegląd stosowanych leków wykonywany metodą np. brown bag review (pacjent przynosi wszystkie leki, które zażywa, również OTC i suplementy diety) - wywiad społeczny obejmujący styl życia
- analiza poprawności farmakoterapii pacjenta, identyfikacja problemów lekowych
uwzględnienie przekazanych informacji od lekarza lub analiza dokumentacji medycznej dostarczonej przez pacjenta
opracowanie rozwiązań oraz nakreślenie planu opieki farmaceutycznej.
Spotkanie II: (po około tygodniu od pierwszego spotkania) wdrożenie przygotowanego planu opieki farmaceutycznej, przekazanie planu lekarzowi
Spotkanie III: (po miesiącu od drugiego spotkania) weryfikacja wdrożenia planu i ocena jego efektów, w tym również uzyskanie zwrotnej informacji od lekarza (akceptacja/modyfikacja planu)
Celem usprawnienia przepływu informacji na linii farmaceuta-lekarz-pacjent proponowane jest rozwiązanie wprowadzenia przeglądu lekowego do elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM) oraz jako element Internetowego Konta Pacjenta (IKP).
Pilotaż przeglądu lekowego w Polsce:
W ramach pilotażu realizowane były przeglądy lekowe w aptekach ogólnodostępnych.
W badaniu OF Senior wykonano 291 przeglądów w populacji w wieku ≥ 65 lat z ciężką wielolekowością (stosowanie 10 i więcej preparatów farmaceutycznych).
Wyniki pilotażu:
- pacjenci stosowali średnio około 12,3 preparatów farmaceutycznych dziennie (Rp i OTC), w tym średnio 8,6 leków Rp i 3,7 preparaty OTC.
- u 90% pacjentów wykryto ≥ 1 problem lekowy (np. niewłaściwy lek – 56%, interakcje – 53%, niska podatność na zalecenia – 47%, działanie niepożądane – 45,7%, zbędna terapia – 41%; stan nieleczony – 30%, za wysoka dawka leku – 18,2%)
- wykazano gotowość zarówno pacjentów, jak i lekarzy do współpracy z farmaceutami (90% pacjentów oraz 75% lekarzy zgodziło się na wprowadzenie zmian w terapii proponowanych przez farmaceutów)
- wykazano poprawę stanu klinicznego (mierzoną spadkiem liczby i natężenia dolegliwości) u ponad 80% pacjentów
W programie pilotażowym wdrażania opieki farmaceutycznej Grupy Opieka Farmaceutyczna, w ramach usługi przeglądu lekowego poprawnie udokumentowano 101 konsultacji. Średnia wieku pacjentów wynosiła 71 lat. U 96% stwierdzono ≥1 problem lekowy (np. potencjalne działanie niepożądane leku – 42%; potencjalne interakcje między lekami – 34%, nieodpowiednie przyjmowanie leku – 18%; duplikacja substancji leczniczej – 18%; brak przekonania dla efektów terapii – 12%). Większość pacjentów potwierdziła, że wykonanie przeglądu przyczyniło się do późniejszego bezpieczniejszego leczenia (83,6%) i poszerzyło wiedzę na temat stosowania preparatów.
Opracowano na podstawie:
- Raport „Opieka farmaceutyczna. Kompleksowa analiza procesu wdrażania”
Materiał edukacyjny dla lekarzy i farmaceutów