REGULAMIN ŚWIADCZENIA USŁUG DROGĄ ELEKTRONICZNĄ W RAMACH SERWISU INTERNETOWEGO NALEŻĄCEGO DO POLSKIEGO TOWARZYSTWA MEDYCYNY RODZINNEJ

 

§1 Postanowienia Ogólne

  1. Zgodnie z wymogami Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Polskie Towarzystwo Medycyny Rodzinnej z siedzibą we Wrocławiu (51-141) przy ul. Syrokomli 1, działające na podstawie wpisu do Rejestru Stowarzyszeń prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000068080, posiadającym NIP: 8951683876 i REGON: 932084113 (zwane dalej „Administratorem”), e-mail ptmr@ptmr.info.pl, tel. 71 32 66 870, adres do korespondencji: ul. Syrokomli 1, 51-141 Wrocław, zwane dalej „Usługodawcą”, ustala niniejszy Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną.
  2. Niniejszy dokument określa zasady i warunki techniczne świadczenia przez Usługodawcę usług drogą elektroniczną za pośrednictwem Strony.
  3. Umożliwienie korzystania ze Strony internetowej jest Usługą świadczoną drogą elektroniczną przez Usługodawcę w rozumieniu Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną na mocy umowy zawieranej pomiędzy Usługodawcą a Użytkownikiem oraz na podstawie Regulaminu.
  4. Każdy Użytkownik przed rozpoczęciem korzystania ze Strony internetowej jest zobowiązany zapoznać się z Regulaminem. Rozpoczęcie korzystania z Usług jest równoznaczne z pełną akceptacją warunków.
  5. Regulamin jest udostępniony nieodpłatnie za pośrednictwem Strony internetowej, w formie, która umożliwia jego pobranie, utrwalenie i wydrukowanie.
  6. Każdy użytkownik zobowiązany jest do przestrzegania postanowień Regulaminu od chwili podjęcia czynności zmierzających do skorzystania z usług świadczonych za pośrednictwem Strony.

 

§2 Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2020 poz. 344 t.j.)
  • Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2019 poz. 1781 t.j.)
  • Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 2022 poz. 2509 t.j.)
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) (Dz.U. UE L 119 z 4 maja 2016 r., str. 1.)

 

§3 Skróty i definicje

  1. Regulamin – niniejszy Regulamin, o ile co innego nie wynika wyraźnie z kontekstu;
  2. RODO – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2017 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. UE L 119, s. 1);
  3. Administrator Danych Osobowych / PTMR / Polskie Towarzystwo Medycyny Rodzinnej / Usługodawca / Stowarzyszenie – Polskie Towarzystwo Medycyny Rodzinnej z siedzibą we Wrocławiu (51-141) przy ul. Syrokomli 1, działające na podstawie wpisu do Rejestru Stowarzyszeń prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Fabrycznej VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000068080), posiadającym NIP: 8951683876 i REGON: 932084113, adres do korespondencji: ul. Syrokomli 1, 51-141 Wrocław, adres e-mail: ptmr@ptmr.info.pl, tel. 71 32 66 870, właściciel Strony www.ptmr.info.pl 
  4. Członek Polskiego Towarzystwa Medycyny Rodzinnej (dalej „Członek PTMR”) – Użytkownik, który złożył deklarację członkowską i został przyjęty do PTMR;
  5. Konto Użytkownika – zasób internetowy Strony internetowej, do którego dostęp posiada Użytkownik po zarejestrowaniu się na Stronie;
  6. Serwis – grupa powiązanych ze sobą Stron internetowych. Serwis, poza częścią statyczną, oferuje możliwość logowania się, posiada aplikacje, formularze itp.;
  7. Strona internetowa – strona internetowa pod nazwą „ptmr.info.pl” dostępna pod adresem www.ptmr.info.pl oraz wszystkie jej podstrony;
  8. System teleinformatyczny – zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania, zapewniający przetwarzanie i przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych poprzez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaj sieci urządzenia końcowego;
  9. Usługa – usługa świadczona przez Usługodawcę na rzecz Użytkownika zgodnie z postanowieniami niniejszego Regulaminu;
  10. Użytkownik – podmiot (osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka nieposiadająca osobowości prawnej), który spełnia warunki Regulaminu i korzysta z Usług świadczonych za pośrednictwem Strony internetowej;
  11. Zalogowany Użytkownik – podmiot, posiadający Konto Użytkownika.

 

§4 Rodzaje i zakres usług świadczonych za pośrednictwem strony internetowej

  1. Usługodawca świadczy z wykorzystaniem Strony internetowej Usługi ogólnodostępne dla wszystkich Użytkowników oraz usługi, do których dostęp jest ograniczony, tj. Zalogowanych Użytkowników Strony.
  2. Dostęp do wybranych Usług świadczonych przez Usługodawcę lub do wybranych funkcjonalności Strony, wymaga spełnienia dodatkowych wymagań, w tym założenia Konta Użytkownika i ustalenia Hasła.
  3. Dostęp do wybranych usług ogólnodostępnych, Usługodawca świadczy usługi polegające na:
    • bezpłatnej możliwości przeglądania i odczytywania przez Użytkowników materiałów (artykułów, informacji, zdjęć, danych, itd.) zamieszczanych na Stronie internetowej, udostępnianych przez Usługodawcę;
    • bezpłatnej możliwości pobrania materiałów informacyjnych oraz plików, w tym szczególności, materiałów szkoleniowych i edukacyjnych, informacji o szkoleniach i wydarzeniach;
    • informowaniu o wydarzeniach organizowanych przez PTMR.
  4. Usługi dla Zalogowanych Użytkowników świadczone są po zalogowaniu się na Konto Użytkownika za pośrednictwem strony internetowej: ptmr.info.pl/logowanie.

 

§5 Warunki techniczne korzystania ze Strony internetowej

  1. W celu prawidłowego i pełnego korzystania z Usług świadczonych przez Usługodawcę za pośrednictwem Strony internetowej, Użytkownicy powinni dysponować:
    • urządzeniem mającym dostęp do sieci Internet;
    • przeglądarką internetową w najnowszej wersji (Mozilla Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge lub Safari), obsługującą technologie cookies;
    • aktywne konto poczty elektronicznej (e-mail) – w określonych sytuacjach.
  2. Korzystanie ze Strony internetowej może być uzależnione od instalacji oprogramowania typu Java, Java Script oraz akceptacji właściwych plików.
  3. Użytkownik, którego system teleinformatyczny nie spełnia określonych w ust. 1 i 2 wymagań, nie ma prawa dochodzić roszczeń z powodu niemożności korzystana ze Strony.

 

§6 Ogólne warunki korzystania ze Strony internetowej

  1. Z zastrzeżeniem wskazanym w Regulaminie, z usług świadczonych przez Usługodawcę za pośrednictwem Strony internetowej mogą korzystać wszyscy Użytkownicy.
  2. Postanowienia Regulaminu mają zastosowanie do wszystkich Usług.
  3. Niektóre Usługi mogą przewidywać dodatkowe zasady użytkowania, zawarte w Regulaminie takich usług. Postanowienia indywidualne takich usług będą miały pierwszeństwo stosowania przed niniejszym Regulaminem.
  4. Usługodawca zobowiązuje się do świadczenia Usług drogą elektroniczną.
  5. Usługodawca dołoży wszelkich starań, żeby Strona internetowa funkcjonowała w sposób ciągły. Usługodawca zastrzega, że w funkcjonowaniu Strony internetowej mogą wystąpić przerwy w celu aktualizacji danych, naprawienia błędów i dokonania innych prac konserwacyjnych a także z innych przyczyn niezależnych od Usługodawcy (np. siła wyższa, działanie lub zaniechanie osób trzecich, za które Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności, itp.) – o czym w miarę możliwości technicznych poinformuje Użytkowników w dostępny mu sposób, w szczególności, poprzez umieszczenie komunikatu w tym przedmiocie na Stronie.
  6. Korzystając ze Strony internetowej, Użytkownicy są zobowiązani postępować zgodnie z prawem, zasadami współżycia społecznego, postanowieniami niniejszego Regulaminu, dobrymi obyczajami oraz powszechnie przyjmowanymi zasadami postępowania odnoszącymi się do wszystkich użytkowników Internetu, które mają na celu ochronę ich interesów oraz interesów osób trzecich (Netykieta).
  7. Zakazane jest wykorzystywanie przez Użytkownika Usług w sposób sprzeczny z prawem, dobrymi obyczajami lub naruszający uzasadnione interesy Usługodawcy.
  8. Zabronione jest pobieranie zawartości baz danych udostępnionych na Stronie internetowej i wtórne ich wykorzystywanie w całości lub w istotnej części co do jakości lub ilości. Nie jest dopuszczalne wykorzystywanie zasobów i funkcji Strony internetowej w celu prowadzenia przez Użytkownika działalności komercyjnej lub takiej, która naruszałaby interes Usługodawcy.
  9. Użytkownik jest uprawniony do korzystania z zasobów Strony internetowej wyłącznie na własny użytek.
  10. Usługodawca zastrzega, że wszystkie materiały dostępne na Stronie internetowej (w szczególności grafiki, teksty, zdjęcia), a niepochodzące od Użytkownika, są objęte ochroną przewidzianą w szczególności przez Ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Użytkownik ma prawo do korzystania z nich jedynie w ramach dozwolonego użytku osobistego. Kopiowanie, zwielokrotnianie, rozpowszechnianie w Internecie i inne formy korzystania z materiałów umieszczonych na Stronie internetowej wykraczające poza granice dozwolone prawem jest zabronione.
  11. Ograniczenie o którym mowa w ust. 8 powyżej, nie ma zastosowania do materiałów, które są przeznaczone do pobrania i jako takie oznaczone na Stronie.
  12. W przypadku, gdy Usługodawca w celu świadczenia Usługi wymaga podania przez Użytkownika adresu e-mail, Użytkownik zobowiązany jest podać prawdziwy adres e-mail, tj. taki pod którym odbiera korespondencję. Użytkownik zobowiązany jest do niezwłocznego zawiadomienia Usługodawcy o zmianie swojego adresu e-mail poprzez wysłanie stosownej wiadomości na adres e-mail Usługodawcy.

 

§7 Konto użytkownika

  1. Aby skorzystać z Usług ogólnodostępnych, Użytkownik nie jest zobowiązany do zakładania Konta Użytkownika.
  2. Aby skorzystać z usług dla Zalogowanych Użytkowników, należy utworzyć Konto Użytkownika.
  3. Zasady dotyczące zasad zakładania Konta Użytkownika określa osobna instrukcja wyświetlana podczas zakładania Konta Użytkownika.

 

§8 Odpowiedzialność

  1. Korzystanie ze Strony internetowej odbywa się wyłącznie na koszt i ryzyko Użytkownika.
  2. Odpowiedzialność Usługodawcy z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania Umowy świadczenia Usług ograniczona jest do rzeczywiście poniesionych strat udokumentowanych przez Użytkownika.
  3. Usługodawca nie ponosi odpowiedzialności za:
    • szkody powstałe wskutek korzystania ze Strony internetowej przez Użytkowników w sposób niezgodny z prawem lub Regulaminem, w szczególności za ujawnianie przez Użytkowników danych osobowych;
    • szkody powstałe w związku z wykorzystaniem przez Użytkownika danych oraz informacji ze Strony internetowej w celach gospodarczych, inwestycyjnych i biznesowych;
    • szkody spowodowane ujawnieniem danych osobowych zgodnie z Regulaminem lub powszechnie obowiązującym prawem;
    • szkody spowodowane działaniem czynników zewnętrznych (np. awarią kabla, sprzętu, oprogramowania) lub też innymi przyczynami niezależnymi od Usługodawcy;
    • treść Informacji, zdjęć, plików audio-video oraz innych materiałów zamieszczonych na Stronie internetowej przez Użytkowników, jeżeli taka Usługa jest oferowana przez Usługodawcę;
  4. Usługodawca zastrzega, że wszelkie zawarte na Stronie internetowej treści mają charakter wyłącznie informacyjny lub promocyjny i nie mogą być traktowane w sposób prawnie wiążący pomiędzy Usługodawcą a Użytkownikiem.

 

§9 Postępowanie reklamacyjne

  1. Użytkownik jest uprawniony do złożenia reklamacji z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez Usługodawcę Usługi w terminie 14 dni licząc od dnia zaistnienia przeszkody w realizacji Usługi.
  2. Reklamacje należy składać na adres e-mail Usługodawcy: ptmr@ptmr.info.pl lub pisemnie listem poleconym na adres: Polskie Towarzystwo Medycyny Rodzinnej z siedzibą we Wrocławiu przy ul. Syrokomli 1 (51-141 Wrocław).
  3. Prawidłowo złożona reklamacja powinna zawierać co najmniej: nazwę, adres e-mail Użytkownika składającego reklamację oraz opis problemu będącego podstawą złożenia reklamacji.
  4. Usługodawca rozpatrzy reklamację w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. O rezultacie Usługodawca niezwłocznie zawiadomi składającego reklamację za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres e-mail wskazany przez składającego reklamację.
  5. Użytkownik będący Konsumentem posiada następujące przykładowe możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń:
    • Użytkownik uprawniony jest do zwrócenia się do stałego polubownego sądu konsumenckiego, o którym mowa w art. 37 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz.U. 2001 poz. 425 ze zm.), z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu wynikłego z zawartej umowy o świadczenie Usług;
    • Użytkownik uprawniony jest do zwrócenia się do wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej, zgodnie z art. 36 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej, z wnioskiem o wszczęcie postępowania mediacyjnego w sprawie polubownego zakończenia sporu między Użytkownikiem a Usługodawcą;
    • Użytkownik może uzyskać bezpłatną pomoc w sprawie rozstrzygnięcia sporu między nim a Usługodawcą, korzystając także z bezpłatnej pomocy powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów (m.in. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich);
    • pod adresem www.ec.europa.eu/consumers/odr dostępna jest platforma internetowego systemu rozstrzygania sporów pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami na szczeblu unijnym (platforma ODR). Platforma ODR stanowi interaktywną i wielojęzyczną stronę internetową z punktem kompleksowej obsługi dla przedsiębiorców dążących do pozasądowego rozstrzygnięcia sporu dotyczącego zobowiązań umownych wynikających z internetowej umowy sprzedaży lub umowy o świadczenie usług.

 

§10 Prawo odstąpienia od umowy o świadczenie usług

  1. Użytkownik będący Konsumentem może odstąpić od umowy o świadczenie usług przez Usługodawcę w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy bez podawania przyczyny.
  2. Użytkownik odstępuje od umowy składając Usługodawcy oświadczenie o odstąpieniu. Oświadczenie to może być złożone na formularzu, stanowiącym załącznik do niniejszego Regulaminu. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Usługodawca niezwłocznie potwierdza Użytkownikowi otrzymanie formularza złożonego za pośrednictwem Strony internetowej.
  3. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy może zostać złożone pisemnie na adres siedziby Usługodawcy lub w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej Usługodawcy.
  4. W razie odstąpienia od umowy, jest ona uważana za niezawartą.

 

§11 Rozwiązanie umowy o świadczenie usług

Umowa o świadczenie bezpłatnych Usług świadczonych przez Usługodawcę ulega rozwiązaniu na skutek zaprzestania korzystania przez Użytkownika ze Strony internetowej.

 

§12 Postanowienia końcowe

  1. Usługodawca ma prawo do jednostronnej zmiany Regulaminu. Zmiany Regulaminu wchodzą w życie po upływie 7 dni od opublikowania zmienionego Regulaminu na Stronie internetowej.
  2. O zmianie Regulaminu Usługodawca zawiadomi tych Użytkowników, których adresy mailowe posiada, przesyłając odpowiednią informację na ich adresy e-mail.
  3. W przypadku, gdy Użytkownik nie akceptuje nowej treści Regulaminu obowiązany jest zawiadomić o tym fakcie Usługodawcę przed wejściem Regulaminu w życie.
  4. Brak akceptacji nowej wersji Regulaminu oznacza konieczność usunięcia Informacji zamieszczonej przez Użytkownika.
  5. Niepowiadomienie Usługodawcy przez Użytkownika przed wejściem w życie Regulaminu o braku jego akceptacji, uważa się za akceptację zmian.
  6. Treść Regulaminu może zostać utrwalona poprzez wydrukowanie, zapisanie na nośniku lub pobranie w każdej chwili ze Strony internetowej.
  7. W przypadku powstania sporu, Strony będą dążyły do rozwiązania sporu polubownie. W przypadku braku możliwości polubownego rozwiązania sporu, zostanie on poddany pod rozstrzygnięcie właściwemu sądowi powszechnemu.
  8. Prawem właściwym dla rozstrzygania wszelkich sporów jest prawo polskie.
  9. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie zastosowanie mają przepisy powszechnie obowiązującego prawa.
  10. Integralną część Regulaminu stanowi „Polityka prywatności”.
  11. Regulamin wchodzi w życie z dniem 14.10.2024 r.

 

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

 

§1 Podstawy przetwarzania

  1. PTMR dokumentuje w Rejestrze przetwarzania danych osobowych podstawy prawne przetwarzania danych dla poszczególnych czynności przetwarzania, wskazując w dokumentach ogólną podstawę prawną (zgoda, umowa, obowiązek prawny, żywotne interesy, zadania publiczne/władza publiczna, uzasadniony cel).
  2. PTMR wdraża metody zarządzania zgodami umożliwiające rejestrację i weryfikację posiadania zgody osoby na przetwarzanie jej konkretnych danych w konkretnym celu, zgody na komunikację na odległość (e-mail, telefon, SMS, itp.) oraz rejestrację odmowy zgody, cofnięcia zgody i podobnych czynności (sprzeciw, ograniczenie, itp.).

 

§2 Sposób obsługi praw jednostki i obowiązków informacyjnych

  1. PTMR dba o czytelność i styl przekazywania informacji i komunikacji z osobami, których dane przetwarza.
  2. PTMR ułatwia osobom korzystanie z ich praw poprzez różne działania, w tym zamieszczenia na swojej stronie internetowej informacji lub odwołań (linków) do informacji o prawach osób, sposobie korzystania z nich, w tym wymaganiach dotyczących identyfikacji, metodach kontaktu z PTMR w tym celu, ewentualnym cenniku żądań dodatkowych, itp.
  3. PTMR dba o dotrzymywanie prawnych terminów realizacji obowiązków względem osób.
  4. PTMR wprowadza adekwatne metody identyfikacji i uwierzytelniania osób dla potrzeb realizacji praw jednostki i obowiązków informacyjnych.
  5. W celu realizacji praw jednostki PTMR zapewnia procedury i mechanizmy pozwalające zidentyfikować dane konkretnych osób przetwarzane przez PTMR, zignorować te dane, wprowadzić do nich zmiany i usunąć w sposób zintegrowany.
  6. PTMR dokonuje obsługi obowiązków informacyjnych, zawiadomień i żądań osób.

 

§3 Obowiązki informacyjne

PTMR:

  1. określa zgodnie z prawem i efektywne sposoby wykonywania obowiązków informacyjnych.
  2. informuje osobę o przedłużeniu ponad jeden miesiąc terminu na rozpatrzenie żądania tej osoby.
  3. informuje osobę o przetwarzaniu jej danych osobowych, przy pozyskiwaniu danych tej osoby.
  4. informuje osobę o przetwarzaniu jej danych osobowych przy pozyskiwaniu danych o tej osobie niebezpośrednio od niej.
  5. określa sposób informowania osób o przetwarzaniu danych niezidentyfikowanych tam, gdzie jest to możliwe.
  6. informuje osobę o planowanej zmianie celu przetwarzania danych.
  7. informuje osobę przed uchyleniem ograniczenia przetwarzania.
  8. informuje odbiorców danych o sprostowaniu, usunięciu lub ograniczeniu przetwarzania danych (chyba, że będzie to wymagało niewspółmiernie dużego wysiłku lub będzie niemożliwe).
  9. informuje osobę o prawie sprzeciwu względem przetwarzania danych najpóźniej przy pierwszym kontakcie z tą osobą.
  10. bez zbędnej zwłoki zawiadamia osobę o naruszeniu ochrony danych osobowych, jeżeli może ono powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności tej osoby.

 

§4 Żądania osób

  1. Realizując prawa osób trzecich, których dane dotyczą, PTMR wprowadza proceduralne gwarancje ochrony prawa i wolności osób trzecich. W szczególności w przypadku powzięcia wiarygodnej wiadomości o tym, że wykonanie żądania osoby o wydanie kopii danych lub prawa do przeniesienia danych może niekorzystnie wpłynąć na prawa innych osób (np. prawa związane z ochroną danych innych osób, prawa własności intelektualnej, tajemnicę handlową, dobra osobiste), PTMR może się zwrócić do osoby w celu wyjaśnienia wątpliwości lub podjąć inne prawem dozwolone kroki, łącznie z odmową zadośćuczynienia żądaniu.
  2. PTMR informuję osobę o tym, że nie przetwarza danych jej dotyczących, jeśli taka osoba zgłosiła żądanie dotyczące jej praw.
  3. PTMR informuje osobę w ciągu miesiąca od otrzymania żądania o odmowie rozpatrzenia żądania i o prawach osoby z tym związanych.
  4. Na żądanie osoby, dotyczące dostępu do jej danych, PTMR informuje osobę czy przetwarza jej dane oraz informuje osobę o szczegółach przetwarzania, zgodnie z art. 15 RODO (zakres odpowiada obowiązkowi informacyjnemu przy zbieraniu danych), a także udziela osobie dostępu do danych jej dotyczących. Dostęp do danych może być zrealizowany przez wydanie kopii danych, z zastrzeżeniem, że kopii danych wydanej w wykonaniu prawa dostępu do danych PTMR nie uzna za pierwszą nieodpłatną kopię danych dla potrzeb opłaty za kopie danych.
  5. Na żądanie PTMR wyda osobie kopię danych jej dotyczących i odnotowuje fakt wydania pierwszej kopii danych. PTMR wprowadza cennik i utrzymuje cennik kopii danych, zgodnie z którym pobiera opłaty za kolejne kopie danych. Cena kopii danych skalkulowana jest na podstawie oszacowanego jednostkowego kosztu obsługi żądania wydania kopii danych.
  6. PTMR dokonuje sprostowania nieprawidłowych danych na żądanie osoby. PTMR ma prawo odmówić sprostowania danych, chyba, że osoba w rozsądny sposób wykaże nieprawidłowości danych, których sprostowania się domaga. W przypadku sprostowania danych PTMR informuje osobę o odbiorcach danych, na żądanie tej osoby.
  7. PTMR uzupełnia i aktualizuje dane na żądanie osoby. PTMR ma prawo odmówić uzupełnienia danych, jeżeli uzupełnienie byłoby niezgodne z celami przetwarzania danych (np. nie ma konieczności przetwarzania danych, które są zbędne). PTMR może polegać na oświadczeniu osoby co do uzupełnianych danych, chyba, że będzie to niewystarczające w świetle przyjętych przez PTMR procedur (np. co do pozyskiwania takich danych), prawa lub zaistnieją podstawy, aby uznać oświadczenie za niewiarygodne.
  8. Na żądanie osoby, PTMR usuwa dane, gdy:
    1. dane nie są niezbędne do celów, w których zostały zebrane, ani przetwarzane w innych, zgodny z prawem celach,
    2. zgoda na ich przetwarzanie została cofnięta, a nie ma innej podstawy prawnej przetwarzania,
    3. osoba wniosła skuteczny sprzeciw względem przetwarzania tych danych,
    4. dane były przetwarzane niezgodnie z prawem,
    5. konieczność usunięcia wynika z obowiązku prawnego.PTMR określa sposób obsługi prawa do usunięcia danych w taki sposób, aby zapewnić efektywną realizację tego prawa przy poszanowaniu wszystkich zasad ochrony danych, w tym bezpieczeństwa a także weryfikację, czy nie zachodzą wyjątki, o których mowa w art. 17 ust. 3 RODO.Jeżeli dane podlegające usunięciu zostały upublicznione przez PTMR, podejmuje ono rozsądne działania, w tym środki techniczne, by poinformować innych administratorów przetwarzających te dane osobowe o potrzebie usunięcie danych i dostępu do nich.W przypadku usunięcia danych PTMR informuje osobę o odbiorcach danych, na żądanie tej osoby.
  9. PTMR dokonuje ograniczenia przetwarzania danych na żądanie osoby, gdy:
    1. osoba kwestionuje prawidłowość danych – na okres pozwalający sprawdzić ich prawidłowość;
    2. przetwarzanie jest niezgodne z prawem a osoba, której dane dotyczą, sprzeciwia się usunięciu danych osobowych, żądając w zamian ograniczenia ich wykorzystywania;
    3. PTMR nie potrzebuje już danych osobowych, ale są one potrzebne osobie, której dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;
    4. osoba wniosła sprzeciw względem przetwarzania z przyczyn związanych z jej szczególną sytuacją – do czasu stwierdzenia, czy po stronie PTMR zachodzą prawnie uzasadnione podstawy nadrzędne wobec sprzeciwu.
      W trakcie ograniczenia przetwarzania PTMR przechowuje dane, natomiast nie przetwarza ich (nie wykorzystuje, nie przekazuje), bez zgody osoby, której dane dotyczą, chyba że w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń, lub w celu ochrony praw innej osoby fizycznej lub prawnej, lub z uwagi na ważne względy interesu publicznego.PTMR informuje osobę przed uchyleniem ograniczenia przetwarzania.W przypadku ograniczenia przetwarzania danych osobowych PTMR informuje osobę o odbiorach danych na żądanie tej osoby.
  10. Na żądanie osoby PTMR wydaje w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie, nadającym się do odczytu maszynowego lub przekazuje innemu podmiotowi, jeśli jest to możliwe, dane dotyczące tej osoby, które dostarczyła ona PTMR, przetwarzane na podstawie zgody tej osoby lub w celu zawarcia lub wykonania umowy z nią zawartej w systemach informatycznych PTMR.
  11. Jeżeli osoba zgłosi umotywowany jej szczególną sytuacją sprzeciw względem przetwarzania jej danych, a dane przetwarzane są przez PTMR w oparciu o uzasadnione interesy PTMR lub powierzone PTMR zadanie w interesie publicznym, PTMR uwzględni sprzeciw, o ile nie zachodzą po jego stronie ważne prawnie uzasadnione podstawy do przetwarzania, nadrzędne wobec interesów, praw i wolności osoby zgłaszającej sprzeciw lub podstawy do uchylenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
  12. Jeżeli PTMR prowadzi badania naukowe, historyczne lub przetwarza dane w celach statystycznych, osoba może wnieść umotywowany jej szczególną sytuacją sprzeciw względem takiego przetwarzania. PTMR uwzględni taki sprzeciw, chyba, że przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym.

 

§5 Minimalizacja

PTMR dba o minimalizację przetwarzania danych pod kątem: adekwatności danych do celów (ilość danych i zakres przetwarzania), dostępu do danych, czasu przechowywania danych.

  1. Minimalizacja zakresu
    PTMR zweryfikowało zakres pozyskiwania danych, zakres ich przetwarzania i ilości przetwarzanych danych pod kątem adekwatności do celów przetwarzania w ramach wdrożenia RODO.
    PTMR dokonuje okresowego przeglądu ilości przetwarzanych danych i zakresu ich przetwarzania nie rzadziej niż raz na rok.
    PTMR przeprowadza weryfikację zmian co do ilości i zakresu przetwarzania danych w ramach procedur zarządzania zmianą (privacy by design).
  2. Minimalizacja dostępu
    PTMR stosuje ograniczenia dostępu do danych osobowych:
    – prawnych (zobowiązanie do poufności, zakresy upoważnień);
    – fizycznych (strefy dostępu, zamykanie pomieszczeń);
    -logicznych (ograniczenia uprawnień do systemów przetwarzających dane osobowe i zasobów sieciowych, w których przechowywane są dane osobowe).
    PTMR stosuje kontrolę dostępu fizycznego.
    PTMR dokonuje aktualizacji uprawnień dostępowych przy zmianach w składzie personelu i zmianach ról osób oraz zmianach podmiotów przetwarzających.
    PTMR dokonuje okresowego przeglądu ustanowionych użytkowników systemów i aktualizuje ich nie rzadziej niż raz na rok
  3. Minimalizacja czasu
    PTMR wdraża mechanizmy kontroli cyklu życia danych osobowych w tym weryfikacji dalszej przydatności danych względem terminów i punktów kontrolnych wskazanych w Rejestrze.
    Dane, których zakres przydatności ulega ograniczeniu wraz z upływem czasu są usuwane z systemów PTMR, jak też z akt podręcznych i głównych. Dane takie mogą być archiwizowane oraz znajdować się na kopiach zapasowych systemów i informacji przetwarzanych przez PTMR. Procedury archiwizacji i korzystania z archiwów, tworzenia i wykorzystania kopii zapasowych uwzględniają wymagania kontroli nad cyklem życia danych, a w tym wymogi usuwania danych.

 

§6 Bezpieczeństwo

PTMR zapewnia stopień bezpieczeństwa odpowiadający ryzyku naruszeń praw i wolności osób fizycznych wskutek przetwarzania danych osobowych.

  1. Analiza ryzyka i adekwatności środków bezpieczeństwa
    PTMR przeprowadza i dokumentuje analizy adekwatności środków bezpieczeństwa danych osobowych. W tym celu:
    – zapewnia odpowiedni stan wiedzy o bezpieczeństwie informacji, cyberbezpieczeństwie i ciągłości działania – wewnętrznie lub ze wsparciem podmiotów wyspecjalizowanych;
    – kategoryzuje dane oraz czynności przetwarzania pod kątem ryzyka, które przedstawiają;
    – przeprowadza analizy ryzyka naruszeń praw lub wolności osób fizycznych dla czynności przetwarzania danych lub ich kategorii. PTMR analizuje możliwe sytuacje i scenariusze naruszeń ochrony danych osobowych, uwzględniając charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania, ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie wystąpienia i wadze zagrożenia;
    – ustala możliwe do zastosowania organizacyjne i techniczne środki bezpieczeństwa i ocenia koszt ich wdrożenia.
  2. Ocena skutków dla ochrony danych
    PTMR dokonuje skutków planowanych operacji przetwarzania dla ochrony danych osobowych tam, gdzie ryzyko naruszeń jest wysokie.
  3. Środki bezpieczeństwa
    PTMR stosuje środki bezpieczeństwa, gwarantujące bezpieczeństwo i ochronę danych osobowych, określone w wewnętrznych dokumentach.
  4. Zgłaszanie naruszeń
    PTMR stosuje procedury pozwalające na identyfikację, ocenę i zgłoszenia zidentyfikowanego naruszenia ochrony danych Urzędowi Ochrony Danych Osobowych w terminie 72 godzin od ustalenia naruszenia.

PTMR stosuje procedury pozwalające na identyfikację, ocenę i zgłoszenia zidentyfikowanego naruszenia ochrony danych Urzędowi Ochrony Danych Osobowych w terminie 72 godzin od ustalenia naruszenia.

 

§7 Przetwarzający

PTMR posiada umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych z podmiotami przetwarzającymi dane na rzecz PTMR, opracowane w celu zapewniania, aby przetwarzający dawali wystarczające gwarancje wdrożenia odpowiednich środków organizacyjnych i technicznych dla zapewnienia bezpieczeństwa, realizacji praw jednostki i innych obowiązków ochrony danych spoczywających na PTMR.

PTMR jest uprawnione do rozliczania przetwarzających z wykorzystania podprzetwarzających, jak też z innych wymagań wynikających z Zasad powierzenia danych osobowych.

 

§8 Eksport danych

PTMR nie eksportuje danych osobowych.